Už byla řeč o tom, že Braga se nemůže dohodnout s Guimarãesem, jestli je důležitější být duchovním centrem anebo politickou kolébkou Portugalska. Věc je ještě složitější. Proti Guimarãesi totiž vznáší Lamego svůj nárok na to, být onou kolébkou Portugalska, protože právě tady se v roce 1139 konal první sněm, na němž byl Afonso Henriques prohlášen za prvního portugalského krále. Ale bohužel pro Lamego si všichni ostatní myslí, že důležitější je, kde se první král narodil a kde měl své první hlavní město. Složitější je to také s vínem. Snad proto, že Lamego leží až v bočním údolí a od samotné řeky Douro jej dělí asi 15 km, nebo protože historicky patřilo do provincie Beira Alta, nikoli Douro, nemůže dělat pravé portské víno. Těžko si představit jiné město, které by bylo hned dvakrát tak těžce uraženo. Aby si to aspoň vinaři nějak vynahradili, vyrábějí šumivé víno Raposeira, kterým samozřejmě porážejí Francouze ze Champagne na hlavu.
Místní Sé se táhne z doby románské do renesance, domorodci mají ve zvyku
nekonečně dlouho postávat a bohapustě žvanit v portálu kdykoli spatří
fotoaparát, ale že na jejich katedrále je obzvláště bizarním způsobem
znázorněna felace, to je nechává chladnými.
Důležitější než Sé je ale asi Santuário de Nossa Senhora dos Remédios, ke kterému vede něco, co se nápadně podobá Bom Jesus do Monte u Bragy. Nemají u toho sice tak rozmařilou křížovou cestu, ale nahradili ji křepčícími trpaslíky. Možná je to vyobrazení toho prvního sněmu.
Ve městě je pak sice taky Castelo a u něj Capella de Nossa Senhora do Socorro, která údajně stojí na místě první místní katedrály, kterou dal roku 435 nazvat katedrálou jakýsi Idácio (a sám sebe pak hned zase prohlásil za biskupa). Zajímavější však je na protějším kopci stojící Igreja de Santa Cruz, který vskutku víru v ten svatý kříž podporuje pádnými argumenty.