středa 3. července 2013

Hujá Kropna - Kapitola 7.






HLAVSA GEGE

Kapitoly

svědectví

o myšlenkách a pravdách

VELKÉHO KROPNY

čili

KROPNA

To vyslovil za nás

pročež



HUJÁ KROPNA


------------------------------------------------------




ČÁST DRUHÁ


 


TAK PRAVIL VELKÝ KROPNA


 
Po-poko-pokora
Ve-veli-veliký
VELIKÝ KROPNO
HUJÁ
HU-HUJA-HUJÁ
JUCHACHA JUCH!

------------------------------------------------------

 Kapitola 7.








O svobodě


1                    HUJÁ HUJÁ, pravím vám. Cokoli činíte, nesvobodně činíte. Buďto vás žene žádost těla, chtivost ducha, nutnost nebo potřeba, ale ať člověk dělá co dělá, vždycky nakonec udělá něco, k čemu byl zevnitř nebo zvenčí donucen. I když je člověk zcela sám, ať na poušti, v lese či na záchodě, nikde není svoboden. I v téhle situaci si buď tělo nebo duch něco vymyslí a jedno druhé nutí jednat. A jednání je pokaždé následkem něčeho, tedy projevem nesvobody, čili jediný způsob svobody je nedělat nic. To ovšem není příkaz, protože naše víra příkazy nezná a nevydává. Je doporučeno nedělat nic, ale je možno přesvědčit se, že dělat cokoli dopadne nastejno. A je doporučeno si uvědomit, že i myšlení je podlehnutí nutkání zvědavosti, čili nesvoboda. A domyslíme-li se, máme potřebu to sdělit. Opět nesvoboda.
2                    Ovšem pro věřící naší víry je možno porušovat doporučení, aniž by tím páchali něco jako hřích. Hřích je možný jen tam, kde je ustanoven zákazy a příkazy stav nesvobody. V těchto podmínkách je hřích jednoznačně svobodným činem.
3                    Věřící naší víry tedy mohou svobodně porušovat svou vlastní svobodu kdykoli. Když třeba zjistí, že žaludek je nutí, aby se najedli, mohou svobodně zvolit nesvobodu a najíst se. Právě tak ale mohou použít jiné řešení tohoto stavu, aby se nesvobodě vyhnuli. Může je, nejlépe bezděky, napadnout ještě dříve, než se ozve žaludek, že by se mohli svobodně a bez nucení najíst. Tím se přijímání potravy stane aktem svobodné vůle a svobodné volby a nikoli aktem biologického či jakéhokoli jiného donucení.
4                    I vlastní průběh potravního aktu je v tomto případě soustavou svobodných rozhodnutí a svobodně volených činů. Je možno svobodně rozhodnout, kolik, ze které strany a jak z potravy svobodně ukousneme, stejně tak svobodně je možno rozhodnout, zda ukousnuté svobodně rozžvýkáme a jak důkladně, pak svobodně rozhodneme, zda rozžvýkané sousto spolkneme nebo svobodně necháme tak.
5                    Akt zažívací, jak je obecně známo, probíhá samovolně, mimo oblast naší svobodné vůle a svobodného rozhodování, čili se jich v podstatě netýká. Pouze v závěrečné fázi je na naší svobodné vůli se rozhodnout, zda diktátu biologické nutnosti předejdeme svobodným rozhodnutím, nebo svobodně rozhodneme, zda diktatuře vzdorovat a svobodně uvážíme, do kdy až.
6                    Existují extrémní vyznavači svobody, kteří tvrdí, že jakákoli situace, která staví před člověka nutnost volby a to jakékoli, jej staví před nutnost rozhodovat, nebo alespoň před nutnost rozhodovat, zda rozhodovat či nerozhodovat, čili jej staví do situace jednoznačně nesvobodné. Striktně proto odmítají jakékoli rozhodování vůbec.
7                    Ovšem striktní odmítání je jednoznačným projevem již provedené volby, čili následkem konání nesvobodného a setrvání na tomto odmítání je projevem přímé závislosti na již vysloveném odmítnutí, čili velmi výraznou nesvobodou, přičemž jakékoli odmítání je de facto recidivou již jednou provedeného rozhodnutí, čili opět nesvobodou. Těmito vývody je vlastně doloženo, že vyznavači tohoto extrému se ve skutečnosti vystavují daleko hlubší nesvobodě.
8                    Jiný extrém zastává názor, že jediným svobodným skutkem je dobrovolný odchod ze života. Toto rozhodnutí jistě nelze nikomu zazlívat, dospěl-li k němu svobodně, bez jakéhokoli tlaku a ovlivnění prostřednictvím okolností vnějších či vnitřních. Pokud je toto rozhodnutí vyvoláno či podmíněno jakkoli jinak než zcela svobodným rozhodnutím, jedná se o akt nesvobody, čili o akt, který už svým charakterem, daným příčinami a způsobem, není schopen vyvrcholit získáním skutečné svobody.
9                    Ovšem pokud se rozhodneme sami, skutečně svobodně, stojí před námi další mocná překážka: rozhodli jsme se svobodně pro naprostou svobodu, ale realisace tohoto rozhodnutí si od nás vyžádá pokaždé nějaké podmíněné a tedy zcela nesvobodné jednání: shánění špagátu, shánění skoby, shánění kladiva, zatloukání skoby, ošetření palce, uvázání smyčky, upevnění špagátu, vylezení na židli, slezení ze židle, napsání dopisu na rozloučenou, vylezení na židli, nasazení oprátky, odkopnutí židle, dlouhé chrchlání, shánění vhodnějšího špagátu či skoby etc. I když těch nezbytných realisačních nutností bude méně, i když bude jen jedna jediná, bude to opět projev nesvobody, čili nemůžeme ani tentokrát předpokládat, že sebou samými vyvolanou nesvobodou dosáhneme kýženého stavu svobody absolutní. Jednou z mála možností, jak tohoto stavu svobody dosáhnout je zcela neúmyslně a nevědomky umřít hlady anebo se nedopatřením uspat k smrti. Vše ostatní vychází ze závislostí a nutností a nemůže tedy ke svobodě směřovat.
10                Existují i jiné názory, jako že svoboda je poznaná nutnost, nebo že svoboda je nejpravějším jménem ďábla. No, není šprochu...neboli lidi toho nakecají, a nakonec je to pravda. Nebo alespoň námět, já osobně bych řekl, že svoboda je poznaná možnost. Je sice pravda, že si můžu celý život svobodně otloukat hubu o pořád stejnou zeď, ale to mi připadá spíš jako blbost nežli svoboda. Takže: poznaná možnost. Bohužel!

HUJAJÁ UCH HUJÁ!
Tak pravil VELKÝ KROPNA „U pošty“ v úterý.




HUJÁ KROPNA !
--------------------------------------------------
(c) 1992 - Milota Beneš